Golfarm

Wat is een Golfarm?

Een golfarm (epicondylitis medialis tendinopathie) hoef je niet perse te krijgen door het golfen, het kan ontstaan door handelingen die je uitvoert tijdens het werken of in dagelijkse activiteiten. De buigers van de onderarm zijn pijnlijk: deze spiergroep wordt ook wel ‘flexoren’ genoemd.

Symptomen van epicondylitis medialis tendinopathie?

  • pijn aan de binnenkant van je elleboog
  • de pijn kan toenemen bij buigen van de pols
  • soms ook uitstralende pijn in de pols-en handregio of onderarm

Hoe ontstaat een golfarm?

Bij een golferselleboog zorgen herhaalde polsbewegingen als buigen en knijpen voor een overbelasting van de onderarmspieren (flexoren).

Bij welke sporten komt een golfelleboog voor?

Als je kijkt naar sporten dan zien we een epicondylitis medialis tendinopathie vaak bij golf en tennis (bij top spin en forehand slagen).

Hersteltijd van een golfelleboog?

De natuurlijke genezing van een golfarm duurt gemiddeld 6 maanden tot 2 jaar, dit houdt in zonder behandeling!

Mijn ervaring als sportfysiotherapeut bij een golferselleboog.

In de praktijk zie ik zowel sporters als niet-sporters. Vaak is er een overbelasting van de buigers van de onderarm. Bij golf speelt de techniek van de swing een belangrijke rol, en bij tennissers zie je deze klacht bij slagen als een forehand en top spin. Vervolgens hangt het ook af hoelang iemand de klachten heeft, bij acute klachten is het probleem meestal lokaal. Bij chronische overbelastingsklachten kan het vanuit de keten komen, wat wil zeggen dat klachten niet alleen in de elleboog zijn, maar ook elders (nek, pols/hand etc).

Pas je (sport)belasting aan, en ga pas weer golfen als je dagelijkse activiteiten klachtenvrij bent! Met pijn doorspelen heeft totaal geen zin!

Hoe ziet de behandeling van een golfarm eruit?

  • pas je (sport)belasting aan;
  • massagetechnieken: spieren, triggerpionts en bindweefsel
  • rekken van de flexoren;
  • excentrische oefening voor de flexoren van de onderarm;
  • behandelen vanuit de keten: verbeteren van de beweeglijkheid van gewrichten nek, bovenrug, elleboog, schouder en de hand-en polsregio

Wat kun je er zelf aan doen om een golfelleboog te voorkomen of te verminderen?

  • rek je onderarmspieren;
  • versterk je onderarmspieren;
  • vermijd herhaalde krachtige knijpbewegingen;
  • werk aan een goede golfswing en forehand techniek bij het tennissen;
  • draag eventueel een brace tijdens het golfen;

Wat te doen als je last blijft houden van een golfsarm?

Mijn advies neem contact op met een (sport)fysiotherapeut. Er zijn genoeg behandeltechnieken die toegepast kunnen worden bij een epicondylitis medialis tendinopathie. Denk hierbij aan massage, bindweefseltechnieken, epte, taping en dry needling.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie