Wat is tractus iliotibialis frictie syndroom, en wat is de oorzaak van deze blessure?

Tractus iliotibialis frictie syndroom

Tractus iliotibialis frictie syndroom (ITBS), deze blessure staat ook wel bekend als ‘lopersknie’ of runner’s knee. De tractus iliotibialis is een peesplaat (bindweefsel) aan de buitenkant van je bovenbeen. De peesplaat loopt vanuit het bekken naar een knobbel (laterale condyl van de femur) aan de buitenkant van de knie. De blessure ontstaat bij het herhaaldelijk buigen en strekken van de knie, waarbij wrijving ontstaat tussen de buitenste knobbel van het bovenbeen en de peesplaat. Als deze beweging vaak gemaakt wordt raakt de tractus iliotibialis geïrriteerd.

Wat zijn de symptomen van een lopersknie?

  • pijn aan de buitenzijde van de knie;
  • je ervaart pijn tijdens en na sportbelasting;

Waardoor kan een tractus iliotibialis frictie syndroom ontstaan?

  • overpronatie, dit houdt in dat de binnenzijde van voet teveel naar binnen kantelt;
  • o-benen, waardoor de peesplaat op spanning komt te staan;
  • te weinig rust na sportbelasting;
  • verkeerde looptechniek;
  • steeds trainen op hetzelfde hardlooprondje bv. op een atletiekbaan of aan één kant van de weg;
  • verminderde spierkracht van de romp-, been en bilspieren;
  • verouderd schoeisel, waardoor er onvoldoende demping is;

Bij welke sporten komt een ‘runners knee‘ voor?

Deze sportblessure komt vooral voor bij hardlopen, wielrennen en wandelaars.

Hersteltijd van een lopersknie?

Het gemiddelde herstel bedraagt drie maanden, echter is dit afhankelijk van de ernst en mate van de opgelopen kwetsuur.

Mijn ervaring als sportfysiotherapeut.

Bij veel hardloopblessures ontstaat een tractus iliotibialis frictie syndroom door overbelasting. Hardlopers komen meestal te laat naar een (sport)fysiotherapeut, en daardoor raakt vaak ook de rest van de keten in de problemen. Hierbij moet je denken aan een verminderde spierkracht van de heupabductoren, en spierspanning van de m. quadriceps (m.n. vastus lateralis). Daarnaast zie je vaak ook een verminderde beweeglijkheid van de knie, heup of enkel. Zodra je pijnklachten ervaart aan de peesplaat, neemt contact op met een fysiotherapeut.

Hoe ziet de behandeling van een lopersknie eruit?

  • verminderen van spierspanning middels bindweefseltechnieken en taping;
  • verbeteren van de beweeglijkheid van de gewrichten in de keten (enkel, knie, heup etc);
  • core stability oefeningen, waaronder je diepe dwarse buikspier;
  • advies m.b.t. looptechniek;
  • balans-en spierversterkende oefeningen.

Welke oefeningen kun je zelf doen om de klachten van een tractus iliotibialis frictie syndroom te voorkomen of te verminderen?

Geraadpleegde bronnen:
Brukner, P., Khan, K., & Brukner, P. (2012). Brukner & Khan’s clinical sports medicine. Sydney: McGraw-Hill

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie