Peesontsteking in de schouder

Wat is een peesontsteking in de schouder, en hoe ontstaat het?

Een peesontsteking van de schouder komt vaak door overbelasting. Doordat de pees ontstoken is vermindert de beweeglijkheid van het schoudergewricht. Een ander woord voor peesontsteking is een tendinopathie. De pijnklacht kan ontstaan door repeterende (herhaalde) schouderbewegingen die gedaan worden bij werk of sportbelasting.

Wat zijn de symptomen van een schouder peesontsteking?

• zeurende pijn bij bovenhandse bewegingen;
  • verminderde beweeglijkheid van de schouder, denk hierbij aan heffen van de arm zowel voor-als zijwaarts;

Wat is de hersteltijd van een peesontsteking van de schouder?

Het gemiddelde herstel van een tendinopathie van de schouder bedraagt 6 weken tot 6 maanden. Dit hangt echter wel af van hoelang je al klachten ervaart.

Mijn ervaring als sportfysiotherapeut bij een ontstoken pezen van de schouder?

Er zijn meerdere spieren van de schouder die ontstoken kunnen raken. Veelvoorkomend zijn spieren van de rotator cuff: dit zijn de supraspinatis, infraspinatus, subscapularis en teres minor. Daarnaast is de biceps ook vaak aangedaan. Als fysiotherapeut kijk ik verder dan alleen naar het schoudergewricht, zo zijn ook de nek, schouderblad, bovenrug, elleboog en hand/pols van belang in het behandeltraject. Mensen vinden het lastig om rust te houden, en dat is naast de behandeling misschien wel het belangrijkste naast de adviezen en oefeningen. Het herstel van peesweefsel duurt lang, aangezien pezen minder goed doorbloed zijn dan spieren. Kortom het vergt van beide partijen geduld om van deze vervelende pijnklacht af te komen.

Hoe ziet de behandeling van een tendinopathie in de schouder eruit.

• aanpassen van belasting in zowel werk als sportactiviteiten;
  • massage en bindweefseltechnieken;
  • verbeteren van de beweeglijkheid;
  • excentrische oefeningen van de schouder;
  • optimaliseren van de schouderinstabiliteit
  • epte;

Wat kun je zelf doen aan irritatie van de pees in de schouder?