Wat is een gebroken knieschijf en hoe ontstaat het?Gebroken knieschijf

De knieschijf ligt in de pees van de bovenbeenspier (M. Quadriceps), en dit bot heeft een driehoekige vorm. De medische term van een gebroken knieschijf is ‘patella fractuur’.  De knieschijf kan breken door een val op de knie of doordat er iets hards tegenaan komt. Denk bijvoorbeeld aan een verkeersongeluk. Vaak gaat deze pijnklacht samen met andere knieletsels, waarbij er ook beschadiging kan zijn van omliggende pezen, spieren, kraakbeen en banden.

Wat zijn de symptomen van een knieschijf breuk?

  • heftige pijn in de knie
  • zwelling
  • bloeduitstorting
  • onvermogen om de knie te strekken, op te tillen of te steunen op het been

Wat is de behandeling van een gebroken knieschijf?

Operatieve behandeling.
In de meeste gevallen moet er een operatie aan te pas komen, want bij een knieschijf breuk verschuiven de botstukken, waardoor het strekmechanische van de knie kan uitvallen. Men zet de knie vast (fixatie) middels schroeven, draden of pennen, zie hier de techniek.

Behandeling zonder operatie.
In sommige gevallen is de knieschijf gescheurd of zijn de botstukken niet verschoven, en is dus geen operatie nodig. Het been wordt van de heup tot aan de enkel in een gipsverband gezet.

Zowel na een operatie als met een gipsbehandeling, heeft de knieschijf 6 tot 8 weken rust nodig om te herstellen, de botstukken maken dan nieuw botweefsel aan. Daarna kan er pas gestart worden met de revalidatie.

Wat is de hersteltijd, en hoe ziet de revalidatie van een knieschijf breuk eruit?

Zoals gezegd mag de knie de eerste 6 tot 8 weken niet belast worden, pas daarna komt de (sport)fysiotherapeut in beeld. De hersteltijd van een knieschijf breuk hangt af van de ernst, in totaal kan het 3-6 maanden duren. In grote lijnen ziet de revalidatie er zo uit.

Fase 1.

  • verminderen van de zwelling
  • verbeteren van de mobiliteit
  • onbelaste spierversterkende oefeningen knie/bovenbeen, heup en kuit

Fase 2.

  • verbeteren van mobiliteit
  • spierversterkende oefeningen bovenbeen (M. Vastus medialis), heupspieren (abductie en extensie), mini squats en lunges
  • balansoefeningen
  • core stability oefeningen
  • verbeteren van het looppatroon

Fase 3.

  • streven naar volledige mobiliteit
  • maximale kracht
  • starten met joggen en uitbouwen naar hardlopen
  • sportspecifiek revalidatie : loopvormen voor, achter -en zijwaarts, springen, wenden en keren etc

Fase 4.

  • sporthervatting (return to play)
  • pijnvrij kunnen sporten

 

 

 

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie