Beweegrichtlijnen: bewegen is gezond!

Uit cijfers van het RIVM blijkt dat circa 45% van de mensen voldoet aan de beweegrichtlijnen. In mijn optiek is dit veel te weinig en moet daarin verandering komen. In dit blog ga ik je er meer over vertellen, en hoop ik je ervan te overtuigen waarom bewegen nou zo belangrijk is.

De nieuwe beweegrichtlijnen.

In de nieuwe beweegrichtlijnen van de gezondheidsraad wordt beschreven dat kinderen minimaal 60 minuten per dag actief moeten zijn. Bij de doelgroep volwassen en ouderen wordt 2,5 uur per week geëist. Daarnaast wordt bij ouderen aangeraden om minimaal 2 keer in de week aan spierkrachttraining en balansoefeningen te doen. Voor kinderen geldt 3 keer in de week, de balansoefeningen zijn hierbij minder van belang.

Beweegrichtlijnen

Langdurig zitten.

Het is een gegeven dat we leven in een maatschappij die veel zituren maakt, gemiddeld 8,7 uur per dag. De jeugd spant de kroon met maar liefst 10,2 uur per dag! Volgens RIVM kan zitten op de langere termijn leiden tot een eerdere dood, suikerziekte type 2 en obesitas. Zelfs wanneer iemand naast het zitten actief is gelden hiervoor de genoemde risico’s.

Meer bewegen.

De gezondheidsraad attendeert de minister van volksgezondheid, welzijn en sport erop om in te blijven zetten op meer bewegen. De overheid kan dit niet alleen en zal hierin ondersteund moeten worden door bijvoorbeeld gemeenten, scholen en zorgprofessionals.

Kernindicatoren sport.

Sinds 2014 houdt de minister van VWS zich ook bezig met de kernindicatoren van sport en bewegen. Het is echter zijn taak om in dit in kaart te brengen en het te bewaken, voor meer informatie verwijs ik je naar deze website:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/sport/kernindicatoren

Wat kan een sportfysiotherapeut hieraan bijdragen?

Een sportfysiotherapeut beschikt niet alleen kennis over sportblessures, maar kan daarentegen ook preventief ingezet worden bij chronische klachten. Onder chronische aandoeningen vallen o.a. suikerziekte, hart-en vaatziekten en obesitas. De sportfysiotherapeut kan mensen in beweging krijgen, door middel van een individueel trainingsprogramma.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie