Padel speelveld

Wat is padel?

Padel wordt in Nederland steeds populairder, inmiddels zijn er zo’n 10.000 mensen die het beoefenen. Deze spectaculaire racketsport bevat elementen van zowel squash als tennis. Het staat met name bekend om zijn snelle en lange rally’s.

Doelgroep

De sport kan door jong en oud gespeeld kan worden, maar door het dynamische karakter van padel is het tevens blessuregevoelig. Dit komt onder andere doordat gedurende een rally een sporter veel draaiende en zijwaartse bewegingen maakt.

Historie

Padel is in 1969 door de Mexicaan Enrique Corcuera bedacht. In landen als Spanje en Australië is deze sport erg populair, en in Spanje is het na voetbal zelfs de meest beoefende sport. In Nederland zou naar verluidt Guus Hiddink deze sport hebben binnengehaald. Hij heeft indertijd een padelveld laten aanleggen op de trainingsaccommodatie ‘de Herdgang’ van PSV, deze is echter niet meer in gebruik.

Hoe wordt padel gespeeld?

Er wordt gedubbeld op een speelveld van 20×10 meter, wat kleiner is dan een tennisbaan. Het veld is omringd door een kooi van glas en hekwerk. Zoals bij squash mag je gebruik maken van de wanden, terwijl de puntentelling weer overeen komt met tennis. Wil je nog meer weten over deze racketsport, kijk dan even naar dit filmpje. Voor de spelregels verwijs ik je naar deze site.

Het racket

Padel wordt gespeeld met een speciaal racket met gaten en een koord voor de pols, en het gewicht ligt tussen de 365 en 395 gram. Het voordeel van een licht racket is dat je minder weerstand ervaart en gemakkelijker een slagbeweging kan maken. Bij het gebruik van een zwaarder racket kun je meer kracht genereren.

Wat zijn de meest voorkomende padel blessures?

De afgelopen jaren wordt steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar deze relatief jonge racketsport. Het duurt vaak jaren om de risicofactoren en blessures van een sport in kaart te kunnen brengen. Uit de onderzoeken die tot nu toe gedaan zijn, blijken dit de meeste voorkomende blessures:

Hoe voorkom je blessures in de padelsport?

  1. Start altijd met een goede warming-up!
  2. Voor een beginnende speler wordt een lichter racket aangeraden, hierdoor is de slagbeweging gemakkelijker en is er een lichtere luchtweerstand;
  3. Indien je net met deze sport begint, bouw de intensiteit dan rustig en geleidelijk op;
  4. Besteed ook aandacht aan conditietraining (interval);
  5. Doe spierversterkende oefeningen voor been-en bilspieren;
  6. Vergeet ook niet te werken aan je (romp)stabiliteit;
  7. Zorg voor goede sportvoeding.
SportSport
Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie