Werpschouder

Schouder, werpschouderWat is een werpschouder?

De Engelse term voor een werpschouder is GIRD. De afkorting staat voor Glenohumeral Internal Rotation Deficit. Bij deze schouderklacht is er sprake van een bewegingsbeperking van het schoudergewricht. De beperking kan ontstaan door een verkorting van het achterste kapsel en de schouderspieren. Je kan hierdoor de draaibeweging naar binnen moeizaam maken.

 

In dit blog van Sport Fysio Advies ga ik in op de oorzaak, de ontstaanswijze en symptomen van een werpschouder, ook geef ik je tips en sportspecifieke oefeningen.

Bij welke sporten komt de werpschouder het meeste voor?

GIRD komt vooral voor bij bovenhandse sporten zoals honk-en softbal, handbal, tennis en volleybal. Daarnaast kan deze blessure ook voorkomen bij mensen die veelvuldig bovenhands werken, zoals bijvoorbeeld een stukadoor.

Symptomen van een werpschouder.

  • pijn aan de voor -of achterkant van de schouder;
  • in sommige gevallen is er ook sprake van uitstralende klachten naar nek of bovenarmregio

Hoe ontstaat een werpschouder?

Zoals gezegd is er een bewegingsbeperking van de schouder door verkorting van het achterste kapsel en de spieren van de schouder. Bij tennis en volleybal zie je deze klacht veelal bij een smash of service. Tijdens deze bewegingen komen er grote krachten vrij en is er een hoge belasting op de schouder. De klacht kan ook geleidelijk ontstaan door overbelasting, zoals bij iemand die vaak dezelfde bovenhandse beweging maakt in zijn sport of beroep.

Mijn ervaring als sportfysiotherapeut.

Ik zie regelmatig mensen in de praktijk met een werpschouder. De focus van de behandeling moet volgens mij liggen op rekken van het achterste kapsel en spieren. Daarnaast bestaat de behandeling uit spierversterkende oefeningen voor de schouder (m.n. de rotator cuff) en stabiliserende oefeningen voor de schouderbladspieren (scapula stabilisatoren). In veel gevallen is er ook sprake van een ketenprobleem vanuit de nek, bovenrug, soms ook elleboog en pols, en deze worden in de praktijk nog weleens vergeten. De schouder is een complex gewricht, zeker als het om blessures gaat, mijn advies is dan ook om te revalideren onder begeleiding van een sportfysiotherapeut.

Hoe ziet de behandeling van een GIRD eruit?

  • massage;
  • verbeteren van de beweeglijkheid;
  • spierversterkende en stabiliserende oefeningen;
  • rekken van de schoudermusculatuur en kapsels;
  • rompstabiliteit verbeteren;
  • ‘return to play’ middels sportspecifieke oefeningen.

Start pas weer met sporten, als je in de dagelijkse bezigheden geen pijnklachten meer ervaart. Vervolgens geleidelijk de sportbelasting opbouwen, ik adviseer je echter om dit onder begeleiding van een (sport)fysiotherapeut te doen.

Oefeningen GIRD, die jezelf kunt doen.

  • blackburn exercises, dit zijn kracht-en stabiliteitsoefeningen voor de schouderbladspieren;
  • spierversterkende schouderoefeningen;
  • een sportspecifiek programma is de throwers ten exercise. Deze is ontwikkeld voor de revalidatie van werpsporten en is richt zich op krachtuithoudingsvermogen van de schouderspieren;
  • rek je schouderspieren en achterste kapsel;
  • verbeter ook de mobiliteit van je bovenrug met een foamroller, want de beweeglijkheid is erg belangrijk voor een bovenhandse sporter;
  • vergeet ook niet je ‘core’ te trainen!

Hoe kun je deze schouderblessure voorkomen?

  • zorg voor een goede warming-up en cooling down;
  • doe aan spierversterkende en stabiliserende oefeningen;
  • rek je schouderspieren en kapsels.

Conclusie

De werpschouder is een veelvoorkomend probleem bij bovenhandse activiteiten in bepaalde sporten of beroepsgroepen. De schouder is een complex gewricht, en daarom is het van belang om niet te lang door te blijven lopen met klachten. Want dan is de kans op ketenproblematiek alsmaar groter. Ik hoop dat je wat wijzer bent geworden.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie