Handbal blessures.

In Nederland doen ruim 57.000 mensen aan handbal. In landen als Zweden, Denemarken en Noorwegen is deze sport enorm populair. Dit blog van Sport Fysio Advies zal gaan over handbal blessures en hoe jij ze zelf kunt voorkomen.

Geschiedenis van handbal.Handbalblessures

Handbal vindt zijn oorsprong uit Duitsland. Max Heiser was de Duitser die de sport het eerst spelregels gaf. In 1917 werden de eerste spelregels vastgelegd door de turnbond onder de officiële naam: ‘Bestimmungen für die Abhaltung des Handbalspieles für die Damenabteilungen des Berliner Turnrathes’.

In eerste instantie werd handbal alleen door meisjes beoefend en daarna werd het ook opgenomen door de Berlijnse Turnraad. Met als doel om de gymnastiek te verbreden door er een balsport aan toe te voegen. Vroeger werd voetbal namelijk als mannensport gezien, tennis was voor de hoogste kringen (elite) en daardoor was handbal zeer geschikt voor meisjes. Later zijn ook de heren bijgevoegd.

De Duitse speelwijze is uiteindelijk de basis geworden van de internationale handbalsport zoals wij hem nu kennen. Het is een combinatie van spelregels uit korf-, basket- en voetbal.

De roots van het Nederlandse handballen ligt of liggen in Groningen. Ons land maakte kennis met deze sport door een uitwisseling van turnverenigingen tussen Hamburg en Berlijn.

Oorzaak van handbal blessures.

Handbal is een intensieve conditionele contactsport met veel lichamelijke duels. Deze sport vergt een goede techniek en oog-handcoördinatie. Een handbal speler moet snel kunnen reageren in het spel met vaardigheden als wenden en keren (schijnbewegingen), rennen, gooien, springen, afzetten, landen, vangen en dribbelen met de bal. Door de dynamische bewegingen is er een hoge sportbelasting op de spieren en gewrichten als schouder, knie, enkel etc. Veel blessures worden opgelopen in 1 op 1 situaties bij een blok of  bij het voorkomen van een doelpoging. Ook bij de landing na een handbalactie worden sportklachten opgelopen. In de praktijk zie ik als sportfysiotherapeut ook veel overbelastingsblessures die geleidelijk ontstaan zijn.

De meest voorkomende handbal blessures:

  • Enkel: bandletsels, de meest voorkomende is een inversietrauma
  • Schouder blessures: overbelasting van spieren en pezen, werpschouder, (sub)luxaties ook wel ontwrichtingen genoemd
  • Knieklachten: o.a. springers knie, meniscus, binnen-en buitenband, voorste kruisband letsel
  • Vinger blessure: o.a. overstrekking of mallet vinger
  • Scheenbeen klacht: springschenen (shin splint)
  • Achillespees: gedeeltelijk of volledige scheur of overbelasting van de pees
  • Botbreuken: o.a. pols, vingers en het sleutelbeen (clavicula)

Tips om sportklachten in de handbalsport te voorkomen.

  • Doe een goed warming-up en cooling down;
  • Zorg als handballer voor een goede werptechniek;
  • Doe aan balansoefeningen;
  • Werk aan een goed uithoudingsvermogen met name interval;
  • zorg voor soepeler spiere, gewrichten en bindweefsel middels een foamroller;
  • Train je “Core” middels corestability oefeningen;
  • Ga aan de slag met spierversterkende oefeningen.

Conclusie

Handbal is een dynamische contact sport, waarbij een goede werptechniek en oog-handcoordinatie komen kijken. De kans op een blessure is bij deze sport is groot doordat er veel fysieke duels worden aangegaan en daarnaast ontstaan veel handbalblessures ook bij een landing.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie