Wat is een tennisarm?

Tennisarm

Een tennisarm hoeft niet perse door het tennissen te komen, maar kan ook ontstaan door herhaalde bewegingen die je uitvoert bij het werk of andere dagelijkse activiteiten. De klacht neemt toe bij grijpen en strekken van de pols. Je ervaart pijn aan de buitenkant van je elleboog, en soms straalt het ook uit richting onderarm, pols-en handregio. Het betreft de strekkers van onderarm: deze spieren worden ook wel extensoren genoemd.

Ontstaanswijze van een tennisarm.

De klacht kan zowel geleidelijk als acuut ontstaan. Bij tennis wordt de blessure vaak acuut opgelopen tijdens het slaan van een backhand. Mede door een slechte slagtechniek kunnen de polstrekkers overbelast raken en ontstaan er microscheurtjes in het spierweefsel.

Daarnaast kan een tennisarm ook geleidelijk ontstaan door overbelasting en hoeft niet perse door het tennissen te komen. Denk hierbij aan herhaalde bewegingen als bovenhandse tillen, computeren (typen) en werkgerelateerde handelingen (schilder, lasser, caissière etc).

Hersteltijd van een tennisarm?

Het natuurlijk herstel van een tennisarm duurt gemiddeld 1-2 jaar, dat wil zeggen dat het vanzelf over gaat als je het niet laat behandelen. Zoals bij veel klachten zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, op dit moment is er geen wetenschappelijk bewijs dat één specifieke behandeling 100% werkt. Daarom wordt aangeraden om naar de specifieke klachten van de de sporter of patiënt te kijken en op basis daarvan een behandeltraject op te stellen.

Mijn ervaring als sportfysiotherapeut.

In de praktijk zie ik zowel sporters als niet-sporters. Vaak is er sprake van een overbelasting van de onderarmspieren. Bij tennissers ligt het meestal aan de slagtechniek, de trainingsintensiteit en de racketgreep tijdens het tennissen. Daarnaast is de ontstaanswijze van belang: bij acute klachten zie je veelal een lokaal probleem. Echter bij chronische overbelasting kan er ook sprake zijn van ketenproblematiek. Dat wil zeggen dat de pijnklacht zich niet alleen in de elleboog bevindt, maar ook veroorzaakt kan worden door zwakke schakels in de pols, nek-en schouderregio.

Hoe ziet de behandeling van een tennisarm eruit?

  • massagetechnieken: bindweefsel, spieren en triggerpoints
  • rekken van de extensoren van de onderarm
  • spierversterkende oefeningen voor de extensoren (met name excentrisch)
  • behandelen vanuit de keten: verbeteren van de beweeglijkheid van gewrichten (hand/pols, elleboog, schouder, nek en rug)

Wat kun je er zelf aan doen om een tennisarm te voorkomen of te verminderen?

  • rek je onderarmspieren;
  • versterken van je onderarmspieren;
  • vermijd herhaalde bewegingen en zwaar tillen;
  • zorg voor een goede backhand techniek;
  • powerball oefeningen;
  • tennis niet met regen, hierdoor wordt de bal nat en zwaarder;
  • draag een tennisarm brace;
  • zorg voor een goede gripmaat, zo voorkom je teveel knijpen in het racket. Let bij je greep erop dat je tennisracket los beetpakt, tussen de vingertoppen en duimmuis moet een pink passen.

Wat te doen als je last blijft houden van een tennisarm?

In dit geval adviseer ik je contact op te nemen met een (sport)fysiotherapeut. Tegenwoordig zijn zoveel mogelijkheden om een tennisarm te laten behandelen; dit zijn o.a. bindweefseltechnieken, taping en dry needling.

Advies voor het hervatten van tennis.

Als je het tennissen na een tennisarm wilt hervatten is het raadzaam om te werken aan een goede backhand techniek, maar oefen dit eerst zonder bal. Vervolgens ga je rustig een backhand slaan en bouw je dit in 3-6 weken langzaamaan uit naar een volledige slag.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie