Sportvoeding volgens de sportvoedingspiramide.

sportvoeding

In de praktijk zie ik regelmatig sporters die het lastig vinden om voor het sporten de juiste hoeveelheid sportvoeding binnen te krijgen. De vereniging van sport diëtetiek Nederland heeft hiervoor een handige leidraad bedacht, namelijk de sportvoedingspiramide. In dit blog leg ik uit wat deze sportpiramide inhoudt.

Daarnaast beschrijf ik ook welke sportvoeding je nodig hebt als sporter om een optimale sportprestatie te kunnen neerzetten.  Hierdoor krijg je voldoende voedingstoffen binnen om het spierherstel te bevorderen.

De sportvoedingspiramide.

Laag 1. De Gezonde basis:
Ben jij een recreatieve sporter dan is basisvoeding voldoende. De schijf van vijf die door het Voedingscentrum is beschreven bevat de voedingsstoffen die voor jou als sporter van pas komen bij zowel sportbelasting als herstel van de spieren. Hierbij moet je denken aan de volgende voedingsstoffen: vitaminen, mineralen, eiwitten, koolhydraten, vetten en vocht. De onderste piramidebaan is voor alle sporters van belang, zowel recreatief als voor sporters op topniveau.

Laag 2. Sportspecifiek:
Wanneer jou doelen bij sporten hoger liggen dan bij een recreatieve sporters, dan is het eetpatroon van de eerste laag niet meer voldoende. Als fanatieke sporter wil jij werken aan een betere sportprestatie, en snel en optimaal herstel, dan moet je overstappen op de middelste laag van de piramide. Onder sportspecifieke voeding vallen sportgels, energiedranken en sportrepen. De timing bij sportvoeding is essentieel en wordt onder andere bepaald door de sportbelasting, duur en intensiteit. Voedingsstoffen en sportdranken spelen een grote rol op het voorkomen van uitdroging, spierherstel en glycogeenvoorraden.

Laag 3. Voedingssupplementen
Bij een topsporter kunnen supplementen een goede aanvulling zijn om de sportprestatie te verbeteren. Supplementen die veel gebruikt worden in de sportwereld zijn: creatine, cafeïne, ijzer, multivitaminen, eiwitten, vitamine D en natriumbicarbonaat. Echter als sporter moet je er wel op letten dat deze voedingssupplementen niet tot de dopinglijst behoren. Je kunt dit heel makkelijk zelf checken aan de hand van het NZVT logo (Nederlands Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport) die op het supplement staat.

Conclusie:sportvoeding

Samenvattend heb je als sporter dus genoeg aan de basisvoeding van de sportvoedingspiramide. Sporters die intensiever sporten of topsport bedrijven komen in aanmerking voor de middelste en de bovenste laag.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie