Acute hamstring blessure, wat kun je er zelf aan doen?

De laatste wedstrijd van Usain Bolt kun je vast nog wel herinneren: de estafette van de 400 meter sprint. Het moest zijn moment worden om op een mooie manier afscheid te nemen van de atletiekwereld. Helaas liep het voor Bolt door een acute hamstring blessure uit tot een grote teleurstelling. In dit blog van Sport Fysio Advies wil ik ingaan op de hamstring blessure met een acute oorzaak.

Acute hamstring Blessure

Waar bevindt zich de hamstring en wat is zijn functie?

De hamstring bestaat uit 3 spieren aan de achterkant van je bovenbeen. Ze hebben als functie om de knie te laten buigen en je heup te strekken.

Bij welke sporten komt de hamstringblessure het meeste voor?

De hamstringklacht komt vooral voor bij explosieve sporten als voetbal, hockey, rugby, dansen, atletiek en waterskiën.

Hoe ontstaat een acute hamstringblessure?

De blessures ontstaat vaak tijdens het maken van een sprint (aanzetten of afremmen), maar ook bij het springen en trapbewegingen. De sporter voelt een scherpe pijn aan de achterkant van het bovenbeen ter hoogte van de hamstring spier.

Spierscheur.

Bij een acute hamstring blessure kan er sprake zijn van een gedeeltelijke of volledige spierscheur. Dit is afhankelijk hoeveel spiervezels er gescheurd zijn. Vaak ontstaat er zwelling en blauwe plek op de plaats van de spierscheur die door de zwaartekracht vaak naar beneden zakt.

Herstel van een hamstringblessure.

Bij een kleine spierscheur (verrekking) is het herstel enkele weken. Is er sprake van een grote spierscheur, dan kan het enkele maanden duren. Bij een volledige spierscheur moet er een operatie aan te pas komen en zal het herstel minimaal 3 maanden in beslag nemen.

Mijn ervaring als sportfysiotherapeut.

In de praktijk zie ik regelmatig sporters met acute hamstringblessures, en het is de kunst om iemand niet te snel zijn sport te laten hervatten. Dit klinkt misschien raar, maar uit recente onderzoeken blijkt dat na een 1e hamstringklacht, de kans op een terugkerende hamstring blessure binnen 8 weken na het oplopen van de blessure, wel 2-6 keer zo groot is! Mijn advies is dan ook om te revalideren onder begeleiding van een (sport)fysiotherapeut.

Tips voor het voorkomen van een acute hamstring blessure?

  1. Start met een goede warming-up!
  2. Doe corestability oefeningen;
  3. Gebruik een foamroller voor zelfmassage;
  4. Doe rekoefeningen voor hamstrings;
  5. Versterk je hamstring middels de nordic curl oefening;
  6. Eindig je training met een cooling-down;
Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie