Lage rugpijn komt veel voor, het blijkt dat 60-80 % van de volwassen weleens last heeft van lage rugklachten. De pijnklachten kunnen zowel plotseling als geleidelijk ontstaan.

Wat is lage rugpijn?

Onderrugklachten kunnen onderverdeeld worden in specifieke en aspecifieke lage rugpijn. In 90% van de gevallen gaat het om aspecifieke lage rugklachten, dat wil zeggen dat er geen duidelijk oorzaak is. De overige 10% valt onder specifieke lage rugpijn, hierbij is de oorzaak bekend, en kun je bijvoorbeeld denken aan hernia, gebroken wervel, en botontkalking (osteoporose).

Wat zijn de symptomen van onderrug klachten?

  • zeurende pijn in de onderrug
  • de pijn kan uitstralen richting bilregio of de benen
  • vaak ontstaat de pijn acuut bij een til- of draaibeweging
  • de pijnklachten kunnen toenemen bij bepaalde bewegingen (bukken of opstaan) of langdurige houdingen (lang staan en zitten)

Hoe ontstaan lage rugklachten?

Tot op de dag van vandaag is het niet precies duidelijk hoe lage rugklachten ontstaan. Wel kunnen oorzaken als stress, overgewicht, werk (zware arbeid en lang zitten) en roken een rol spelen bij pijnklachten in de lage rug.

Wat is de hersteltijd van lage rugpijn?

Bij de meeste mensen met aspecifieke lage rugklachten verdwijnt de pijn in de onderrug spontaan binnen zes weken. Bij specifieke rugpijn is dit niet geval en kan het herstel langer duren.

Wat te doen bij lage rugpijn?

Let op: in dit blog zijn de tips alleen geschikt voor aspecifieke lage rugklachten!!!

Acute fase:

Tips om onderrug klachten te voorkomen!

  1. ga aan de slag met lage rugpijn oefeningen;
  2. maak je rug soepeler met een foamroller;
  3. verbeter je core stability;
  4. maak je rug los d.m.v. cupping;
  5. versterk je rug-en buikspieren (diepe dwarse buikspier);
  6. zorg voor een betere conditie (fietsen, wandelen of zwemmen);
  7. niet te lang in dezelfde houding zitten
Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie