Ipad-schouder, tablet-nek en whatsapp-vinger

Ipad-schouder, tablet-nek en whatsapp-vinger

We leven in een maatschappij waar veel gedaan wordt met tablets, smartphones en beeldschermen. Anno 2018 spreken we niet meer over RSI klachten, maar over de ipad-schouder, tablet-nek en whatsapp-vinger.

Wat houden deze klachten in?

Je ervaart pijn in de nek, schouder, bovenrug of arm, en dit gaat vaak gepaard met een vermoeid gevoel, stijfheid in de spieren en soms zelfs hoofdpijn.

Oorzaak van deze pijnklachten?

De ipad-schouder, tablet-nek en whatsapp-vinger, deze klachten zijn het gevolg van langdurige slechte houding, herhaalde bewegingen en een voorovergebogen hoofd.  Bij veel mensen ligt het apparaat ook nog eens op schoot waardoor het hoofd langdurig gebogen wordt. Een hoofd van een volwassen persoon weegt gemiddeld 4-6 kilo, daardoor komt er veel belasting op de bovenrug, nek-en schouderregio. Vlak trouwens ook de bewegingen met je arm, hand en vingers niet uit, want door herhaalde bewegingen kunnen ook deze structuren overbelast raken!

Tips om een ipad-schouder, tablet-nek en whatsapp-vinger te voorkomen!

  • zorg voor een goede houding, vooral bij zittend werk;
  • zet een tablet of smartphone op een houder, deze is onder andere verkrijgbaar bij een bekend Zweeds bedrijf voor meubel -en woonartikelen;
  • gebruik bij tablet een extern toetsenbord;
  • trek je schouder niet op en laat je ellebogen rusten op een stoelleuning;
  • neem tussendoor voldoende pauzes;
  • gebruik een foamroller om de bovenrug los te houden;
  • doe aan mobiliteit-en rekoefeningen van nek, schouder en arm.
Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie