Sportbrace

Sportbrace, rugby

Het aanschaffen van een sportbrace lijkt kostbaar, maar op het moment dat je steeds getaped moet worden ben je vaak toch duurder uit. In dit blog van Sport Fysio Advies geef ik mijn visie over het gebruik van een sportbrace, en waar je als sporter op moet letten bij het kopen van een brace.

Wat doet een sportbrace?

Een brace kan je wat extra steun en stabiliteit geven. Het kan de kans op een nieuwe sportblessure verminderen.

Wanneer raad ik een brace aan?

Een sportbrace is niet bedoeld om te dragen terwijl je nog steeds een sportblessure hebt. De sporter mag zijn sport alleen hervatten als hij klachtenvrij is. Dat wil zeggen dat er geen pijn meer is en dat de spierkracht, balans en core stability op orde zijn.

Een (top)sporter wil graag zo snel mogelijk weer kunnen deelnemen aan zijn sportactiviteiten. Sporten waarbij rennen, draaien, wenden en keren, springen, snel veranderen van richting, vormen groot een risico op je banden en gewrichten. Denk aan contactsporten als voetbal, hockey, rugby, basketbal en handbal, maar ook sporten als judo, tennis, hardlopen en volleybal. Het dragen van een brace kan dan een uitkomst zijn: voorkomen van een nieuw letsel is beter dan genezen!

Worden je spieren en gewrichtsbanden slapper door het dragen van een sportbrace?

Zoals gezegd raad ik een brace aan om een nieuwe sportblessure te voorkomen. Een sporter krijgt het advies om de sportbrace alleen tijdens zijn sportactiviteiten te dragen. In de rest van de week worden de spieren en banden voldoende belast en geprikkeld. Dus het slapper worden van spieren en banden is echt een fabel.

Waaraan moet een goede sportbrace voldoen?

Enkel:
Het is van belang dat de enkel gestabiliseerd en ondersteund wordt, en niet naar binnen (inversie) of buiten (eversie) kan bewegen.  Schaf daarom een stevige brace aan met veters en klittenband. Ik raad je deze enkelbrace aan, hij is wat duurder maar de kwaliteit is echt top. Let erop dat je de juiste maat besteld, meet de enkelomvang (vanaf de hiel schuin over de enkelknobbels). In onderstaande link vind je nog meer enkelbraces.

Knie:
De kniebrace moet flexibel zijn en ervoor zorgen dat je in voor-en zijwaartse bewegingen ondersteund wordt. Denk hierbij aan een brace met klittenband en die voldoende rek heeft. Ik raad sporters deze kniebrace aan, hij kan bij meerdere knieklachten gebruikt, denk hierbij o.a. aan kniebandletsels (gewrichtsbanden), patello-femoraal pijnsyndroom, lopersknie (tractus iliotibialis), instabiliteit van de knie etc. Let bij aanschaf van een brace op de goede maat. Meet voor deze kniebrace in stand en buig het been net niet in 45 graden, vervolgens meet je de omvang ter hoogte van de patella (knieschijf) in centimeters.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie