Wielersport blessures

Wielrennen, wielersport blessures De wielersport in Nederland is erg populair en bestaat uit verschillende disciplines: wegwielrennen, mountainbiken, BMX, baanwielrennen, veldrijden, paracycling, strandraces en kunstwielrijden. Het is lastig aan te geven hoeveel sporters wekelijks fietsen, want niet iedereen staat namelijk ingeschreven bij een club of bond. Dit blog van Sport Fysio Advies gaat over de meest voorkomende wielersport blessures.

Hoe ontstaan blessures in de wielersport?

Over het algemeen ontstaan wielersportblessures door een val met de fiets. Er zijn een aantal situaties waarbij een fietser op zijn hoede moet zijn: demarreren, sprinten, bochten, fietsen tijdens gladheid en regen, en het rijden in een groep. Daarnaast kan een fietser een blessure oplopen door een aanrijding of botsing. Ook kunnen er klachten optreden als gevolg van de statische zithouding, waarbij met langdurig met een gebogen romp zit.

De meest voorkomende wielersport blessures?Mountainbike, wielersport blessures

  • Schouderklachten: (sub)luxaties, sleutelbeenbreuk (clavicula fractuur), AC-luxatie en overbelasting van de rotator cuff spieren;
  • Hand-en polsblessures: contusie (kneuzing), vingerfracturen, polsfractuur en handle bar palsy;
  • Rugklachten: wervelfracturen, nekklachten, boven-en middenrugklachten, lage rugpijn en SI-gewricht;
  • Knieklachten: patello-femoraal pijnsyndroom (bikers knee) en iliotibiaal frictiesyndroom;
  • Achillespeesklachten;
  • Vaatproblemen: bekneld bloedvat (arteria iliaca).

Hoe kun je als fietser wielersport blessures voorkomen?

  • Zorgen voor een optimale mobiliteit in de romp (wervelkolom), bovenste extremiteit (schouder, elleboog en pols) en de onderste extremiteit (heup, knie, enkel). Dit kan onder door een foamroller;
  • Kantel tijdens het fietsen je bekken voorover, dit zorgt voor een aanspanning van de buikspieren;
  • Versterk de arm-en beenspieren, denk hierbij aan oefeningen voor de scapula retractoren en de bilspieren;
  • Doe aan core stability oefeningen;
  • Laat je fiets afstellen door een professional;
  • Werk aan een goede rijvaardigheid, check deze oefeningen, ze zijn afkomstig van een campagne van VeiligheidNL.
Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie