Wat is shin splint, en hoe ontstaat het?Shin splint

Shin splint wordt ook wel springschenen of mediaal tibiaal stress syndroom (MTSS) genoemd. Het is een overbelastingsklacht aan de binnenzijde van het scheenbeen (tibia). Bij sportactiviteiten kan er bij rennen en springen een te hoge belasting op het scheenbeenvlies ontstaan, waardoor er veel spanning komt op het bindweefsel en de onderbeenspieren. 

Wat zijn de symptomen van springschenen?

  • pijn aan de binnenzijde van het scheenbeen, met name in het onderste gedeelte;
  • je ervaart pijn het ergst in de ochtend, en bij aanvang en na sportbelasting;
  • herkenbare pijn bij druk onder op het scheenbeen;
  • zichtbare verdikking van het scheenbeen door spierspanning of licht zwelling;

Waardoor kan een shin splint veroorzaakt worden?

  • overpronatie (dropping naviculare) van de voet, dat wil zeggen dat de binnenzijde van voet teveel naar binnen kantelt;
  • herhaalde loop- en sprongbelasting;
  • spierspanning op de onderbeenspieren;
  • onvoldoende rust na sportbelasting;
  • slecht schoeisel, waardoor er onvoldoende demping is;
  • trainen op te harde of zachte ondergrond;
  • obesitas (overgewicht)

Bij welke sporten komt een mediaal tibiaal stress syndroom (MTSS) voor?

Zoals gezegd komt shin splint voor bij sporten met loop-en sprongbelasting, hierbij kun je onder andere denken aan hardlopen, voetbal, hockey, volleybal, basketbal, turnen en handbal.

Hersteltijd van een shin splint blessure?

Het herstel is afhankelijk van de ernst en mate van de opgelopen klachten, gemiddeld duurt het 3-12 weken.

Mijn ervaring als sportfysiotherapeut.

De meest sportblessures ontstaan door overbelasting en in het geval van een shin splint is dit niet anders. Sporters blijven meestal te lang doorlopen met deze sportblessure, waardoor het ook problemen kan geven elders in de keten. Vaak is er een verminderde beweeglijkheid in de enkel, en spierspanning in het onderbeen en is er een vergrote beweeglijkheid van de heup (buigen en naar buiten draaien). Soms kan er ook sprake zijn van dropping naviculare (overpronatie voet). Indien je de klachten van springschenen ervaart, adviseer ik je om zo snel mogelijk contact op te nemen met een fysiotherapeut bij jou in de buurt.

Hoe ziet de behandeling van een shin splint in grote lijnen eruit?

  • verminderen van spierspanning middels bindweefseltechnieken en taping
  • verbeteren van mobiliteit van de gewrichten in de keten (heup, enkel, knie etc)
  • core stability oefeningen
  • balans-en spierversterkende oefeningen

Wat kun je thuis zelf doen om de klachten van een shin splint te verminderen of te voorkomen?

Geraadpleegde bronnen

Brukner, P., Khan, K., & Brukner, P. (2012). Brukner & Khan’s clinical sports medicine. Sydney: McGraw-Hill.

Deel dit artikel
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Plaats een reactie